eneloop giver 21.000 euro til naturreservat takket være litauisk par

Fredag den 20. oktober bekendtgjorde batteriproducenten Panasonic Energy Europe vinderne i eneloop-ekspedition 2100. Efter en strækning på 2100 km gennem Europa, 119 nætter under fri stjernehimmel, 12 "City Stops", 17 opgaver og lige så mange dueller vender det litauiske par fra Team Yellow hjemad med en check på 21.000 til deres grønne formål.

Romas og Simona vandt foran de polske venner Michał og Paweł (Team Red) og tvillingebrødrene Anders og Kasper fra Danmark (Team Purple). De gennemførte konkurrencen for Čepkeliai-Dzūkija National/PAN Park. Den litauiske ngo kæmper for økosystemet i Dainava-skoven, det sted, hvor de to mødte hinanden første gang. Takket være rejsevennerne kan miljøorganisationen trække på en ekstra sparebøsse på 21.000 euro. De andre teams grønne formål – Amnesty International og den estiske ngo ‘Student Society for Environmental Protection’ – får hver 2.100 euro.

Den 23. juni begyndte de tre par en vandretur på 120 dage fra Polen, Danmark og Det Forenede Kongerige. De gik hver 2100 km for et grønt formål efter eget valg. Hvert hold fik eneloop-batterier med som byttemiddel og blev sponsoreret med campingmåltider, et telt, vandreudstyr, smartphone og drone. De kunne tjene point ved at producere grøn energi under fire ‘City Stopspr. hold, og de blev hver uge bedømt på grønne opgaver og dueller. Også størrelsen af deres fanbase på Facebook og dennes engagement påvirkede deres score.

Batteriproducenten Panasonic Energy Europe satte eneloop-ekspedition 2100 i gang for at øge kendskabet til sine miljøvenlige eneloop-batterier. De er fra begyndelsen opladet med solenergi og kan i gennemsnit genoplades 2100 gange. Endvidere holder en opladning længere end traditionelle batteriers på grund af deres højere elektriske spænding. Deres temperaturbestandighed gør dem yderst velegnede for trekkere. Lige før finalen lancerede producenten en række eneloop-batteriladere i tre versioner: en intelligent oplader med LCD-skærm og USB-port, en ekstra stor model til 8 AA- eller AAA-batterier og en kompakt trekkerversion med USB-tilslutning.

Det europæiske trek blev sponsoreret af Columbia Sportswear (friluftsbeklædning), Nordisk (udendørsudstyr), Xiro (droner), Fairphone (miljøvenlige smartphones), T-mobile Austria (mobilabonnementer), Sparkle (displays til sociale medier), Adventure Food (campingmåltider), Husky (udendørsudstyr) og Panasonic (elektroniske apparater og eneloop-batterier som byttemiddel).

Panasonic Energy Europe med hovedsæde i Zellik ved Bruxelles (Belgien) udgør en del af Panasonic Corporation, en førende udbyder af elektriske og elektroniske apparater. Takket være sin brede og årelange erfaring inden for forbrugerelektronik er Panasonic vokset til at være den største producent af batterier i Europa. Der er produktionsenheder i Tessenderlo (Belgien) og Gniezno (Polen) Panasonic Energy Europe leverer "mobil" energi i mere end 30 europæiske lande. Det brede produktsortiment består af genopladelige batterier, ladere, zink-kulstof-batterier, alkaliske batterier og specialbatterier (som f.eks. batterier til høreapparater, litiumbatterier til fotoapparater, litium knapbatterier, alkaliske mikrobatterier, sølvoxidbatterier). Flere oplysninger findes på www.panasonic-batteries.com.

Panasonic Corporation er på verdensplan en af de vigtigste udviklere og producenter af elektroniske produkter til privat, forretningsmæssig og industriel brug. Koncernen er hjemmehørende i Osaka (Japan) og opnåede den 31. marts 2015 et nettoresultat på 57,28 milliarder euro (ca. 426,5 mia. kroner). Panasonic stræber efter at skabe et bedre liv og en bedre verden og arbejder i den forbindelse hele tiden på udviklingen af samfundet og bidrager til at gøre alle mennesker i verden mere lykkelige.

Flere oplysninger om virksomheden og Panasonics mærker på www.panasonic.com